VERSENYSZABÁLYZAT
A SUPERSTAR FORMULA 1 LEAGUE 2015 VERSENYÉVADÁHOZ
I. VERSENYSZABÁLYZAT
A SF1L liga ezennel közzéteszi a 2015-ös szezon szabályzatát!
1. A Bajnokság 1 osztályban kerül megrendezésre,
A liga 2 vezetője Domonkos Bálint és Radványi Richárd
2. A Bajnokság lebonyolítása
2.1. Autó választás: a Bajnokság előtt lebonyolított teszten elért eredmény alapján történik.
2.2. Szabadedzés: folyamatos (0-24)
2.3. Időmérő edzés: a futam előtt, 3 etapos (20-10-10 perces)
2.4. Bemelegítő edzés: az időmérő után (5/10 perc)
2.5. Futam: versenynaptár szerint (változtatását fenntartjuk)
3. Részvétel a ligában
3.1. A bajnokságban maximum 24 fő vehet részt és 1 Safety Car.
4. Nevezés
4.1. Az a 14. életévét betöltött személy, aki rendelkezik az rFactor program futtatásához elégséges konfigurációjú géppel, fejhallgatóval, mikrofonnal, valamint megfelelő internet-kapcsolattal (Lásd Technikai Szabályzat), nevezhet a bajnoki szezonra, feltéve ha elfogadja jelen szabályzatot és van még szabad pilóta státusz (LICENCE).
5. Bajnoki pontrendszer
5.1. A Bajnokságban egyéni és konstruktőri pontokat lehet gyűjteni
5.2. Az egyéni bajnokságot az a versenyző nyeri, aki a 5.3 szerinti pontrendszer alapján a versenyévadban a legtöbb pontot szerzi. Pontazonosság esetén közülük az, aki a legtöbb futamgyőzelemmel rendelkezik. Amennyiben a futamgyőzelmek száma is azonos, akkor aki közülük a legtöbb második helyezést érte el. Ez igaz a konstruktőri bajnokságra is.
5.3. Pontrendszer
1: 25 pont
2: 18 pont
3: 15 pont
4: 12 pont
5: 10 pont
6: 8 pont
7: 6 pont
8: 4 pont
9: 2 pont
10: 1 pont
11-24: 0 pont
6. Büntetőpont rendszer
6.1. A versenyhétvége – beleértve az időmérőt és a futam – alatti sportszerű viselkedés, valamint a szabályok betartása iránti elkötelezettség elősegítésére a Bajnokság alatt a bajnoki pontrendszertől független büntető-pontrendszer bevezetésére kerül sor. Bármilyen büntetendő szabálytalanságot (kivéve időbüntetések) a szezonban a Büntető- pontrendszerben tartjuk nyilván.
6.2. A Bajnokságból való automatikus kizárás történik, amennyiben a versenyző az évad során 50 büntetőpontot összegyűjt.
6.3. Általában a szabálytalanságokért 1-től 10 pontig terjedő büntetőpontot szab ki a versenybíróság esetenként és versenyzőnként (Lásd Irányelvek a büntetések egységesítése érdekében c. részt)
7. Díjazás
7.1. A bajnokság összes pilótája kap oklevelet (aki eljön majd a ligatalálkozójára személyesen megkapja, a többieknek bescanneljük majd és elküldjük), valamint a legtöbb időmérő és legtöbb futamgyőztes is kap külön oklevelet.
II. VERSENYSZABÁLYZAT
Általános szabályzat a versenykörülményekhez.
1. LICENCE (VERSENYENGEDÉLY)
1.1. Az SF1L 2015-ös versenyévadon csak a Bajnokság szervezői által kiadott LICENCE megléte esetén lehet indulni.
1.2. A szervezők a LICENCE-t visszavonják, ha…
1.2.1. ...a versenyző autóvezetési kvalitásai azt indokolják (sorozatos balesetek okozása, sorozatos sportszerűtlen viselkedés stb.)
1.2.2. ...a versenyző a futamoktól tartósan, avagy rendszeresen távol marad, és ennek okáról a szervezőkkel nem egyeztet.
1.3. Elveszti a versenyző a LICENCE-t, ha sportszerűtlen magatartásával az előre értékű büntetőpontokat összegyűjti.
2. Sportszerű viselkedés
2.1. A bajnokság szervezőinek elsődleges célja, hogy bárkinek, akinek nevezése elfogadásra került és megkapta a versenyengedélyét, kellemes időtöltést és szórakozást biztosítson, éppen ezért elvárják a sportszerű viselkedést.
2.2. Sportszerű és tisztességes magatartást tanúsít a versenyző, ha a rendezvény során figyelemmel van arra, hogy nem egyedül van a pályán, szándékosan vagy gondatlanságból nem okoz balesetet, betartja a szabályokat, a rendezvény során nem kényszerít másokat balesetveszélyes helyzetbe, illetve nem juttat másokat jogtalan előnyhöz.
2.3. Sportszerűtlen magatartásnak minősül az, ha a versenyző huzamosan, avagy több alkalommal is távol marad a bajnoki rendezvényektől anélkül, hogy az akadályoztatás tényét előre nem közli a bajnokság szervezőivel.
2.4. A sportszerűtlen magatartás büntetést von maga után. A bajnokságból való azonnali kizárást vonja maga után a szándékos, előre megfontolt szándékú baleset okozása, a rendezvény (teszt, időmérő, futam) lebonyolításának szándékos megzavarása, akadályozása.
3. Rajtszám
3.1. A versenyzőknek kiosztott rajtszámok rendre követik a modellezett FIA Formula 1-ben az autóknak kiosztott rajtszámokat.
4. Egyedi sisak használata
4.1. Egyedi sisak használata jelenleg nem engedélyezett a ligában
5. Zászló és PIT-szabályok
5.1. A versenyévad TELJES zászló-szabályokkal kerül megrendezésre, amelyet a program biztosít. Ezek az alábbiak:
5.1.1. sárga zászló: veszély a pályán, vezess óvatosan. A sárga zászló hatálya alatt előzni tilos.
5.1.2. egészpályás sárga zászló: Lásd Safety Car fejezetet.
5.1.3. kék zászló: gyorsabb jármű közeledik, elengedési kötelezettséggel. A lassú (körhátrányban lévő) versenyző köteles minél hamarabb félrehúzódni (az ideális ívről lehúzódni) és biztonságosan elengedni a gyorsabb versenyzőt! Az a lekörözendő versenyző, aki nem adja meg az ideális feltételeket a lekörözőnek, a program által kiosztott büntetésen túl – az eset súlyosságát vagy gyakoriságát figyelembe véve – további szankcióban is részesülhet. (Lásd még 27.2 pont)
5.1.4. fekete zászló: kizárás a futamból valamely szabály megszegése miatt.
5.1.5. boxutca-áthajtás: boxutcára vonatkozó szabályok szerint áthajtásos büntetés, amelyet a program által közölt körön belül kell letölteni.
5.1.6. Stop&Go: azonos az e) pontban leírtakkal, de 10 mp-es megállás a boxban kötelező.
6. Boxutca (PIT)
6.1. A boxutca tágabb értelemben a boxokból (garázs), a szervizsávból (szerviz-terület), és a szűkebb értelemben vett boxutcából áll, melynek be- és kijáratát vonal, esetenként jelzőlámpa is jelzi. (Boxutca be- és kijárat zöld vagy vörös; kijárat villogó kék vagy sárga lámpa.) A boxutca területe a bevezető szakasznál lévő vonaltól (lámpa és|vagy PIT-LINE) a kijáratnál lévő vonalig (lámpa és|v PIT-LINE) terjed zóna. A boxutcába sebességkorlátozás él, amelyet a program kezel. Túllépése büntetéssel jár. A sebességkorlátozást az összes hivatalos eseményen be kell tartani.
6.2. A boxutcában előzni, a boxutca kijáratához felsorakozó álló autó mellé másodiknak, a harmadiknak stb. beállni tilos. Az előzési tilalom nem vonatkozik az álló meghibásodott autó kikerülésére.
6.3. A boxkiállást a boxutcából a szerviz-sávba a lehető legrövidebb úton kell megejteni, majd a szervizelést követően a lehet legrövidebb úton kell a boxutca aszfaltcsíkjára visszatérni. Aki a szervizsávra behajtva egynél több idegen box előtt elhalad, illetve a szervizből kihajtva a következő szerviz boxokon áthajt és nem hagyja el a legrövidebb út alatt a szerviz-sávot, az büntetésben részesül.
7. Boxutca be- és kivezető sáv
7.1. A boxutcába való behajtás, illetve abból való kihajtás során az erre a pályától elkülönített sávot kell használni az alábbiak szerint:
7.1.1. boxuttcába való behajtáskor a pálya záróvonallal elkülönített részére húzódva kell haladni. Ezt követen a záróvonal nem átléphető, de érinthető.
7.1.2. boxutcából való kihajtáskor a pálya záróvonallal elkülönített részén kell kigyorsítani, a záróvonal nem átléphető, de érinthető. Figyelemmel kell lenni a pályán haladó gyorsabb autókra.
8. Kerékcsere
8.1. A futam során legalább egy boxutca kiállás kötelező
8.2. A futamon a lágy-kemény gumi-szettet köteles mindenki használni.
9. Üzemanyag
9.1. Az időmérő mindhárom szakaszában a versenyzők a kezdő üzemanyag mennyiségüket szabadon választhatják meg.
9.2. A futam előtt annyi üzemanyagot kell az autókba tölteni, amely a futam leintéséig elégséges. A futam- során üzemanyag utántöltés tiltott.
9.3. Aki szándékosan kevesebb üzemanyag mennyiséggel indul a futamon, ami eleve nem elég a teljes táv megtételére, az súlyos sportszerűtlenség kategóriába számit és a komoly büntetésben is részesülhet, vagy kizárásra kerülhet a ligából.
10. Az autók beállításai
10.1. Az autókon mind a kvalifikáció, mind a warmup és a futam előtt a beállítás módosítása megengedett azzal a megkötéssel, hogy a Q3-ba jutott versenyzők futamot a (Q3-ban elért legjobb köridejüket figyelembe véve, amennyiben olyan van) ugyanazzal a gumiszeten belüli gumival kötelesek megkezdeni, mint amilyent a Q3- ban használtak.
11. Szabadedzés
11.1. A hivatalos szabadedzés célja azon túl, hogy a versenyzők együtt gyakoroljanak, a szabad beállításokkal a legjobb köridőt érjék el, melyet a szerver a HOTLAPS-on rögzít. A szerver folyamatosan üzemel. 45 kör megtétele kötelező!
12. Időmérő
12.1. A kvalifikáció három etapban zajlik. (Q1=1. szabadedzés; Q2= 1.időmérő; Q3=2. időmérő)
12.2. A kvalifikáció alatt a be- és kilépések (kivéve a Q1) nem engedélyezettek. Amennyiben bármely versenyzőnél technikai meghibásodás lép fel (Lásd Technikai Szabályzat) és emiatt leesik a szerverről, és ennek következtében az éppen aktuális etapbeli eredményeit elveszti, úgy a program által megítélt helyre sorolódik be, figyelembe véve az etapokat. Azaz a Q3-ban a 10., a Q2-ben a 17. helyre sorolódik. Több ilyen versenyző esetén értelemszerűen visszafelé pl. a 16., 15. stb. rajthelyet kapják. A meghibásodással küzdő versenyzők csak a Q1 és Q2 közötti technikai szünetben és a warmupon léphetnek vissza a szerverre. (Ennek időpontjáról a tájékoztatás a TS-en történik.)
12.3. A Q1 etapban a hétközi hivatalos teszteken csak a HOTLAPSON rögzített időeredménnyel rendelkezők indulhatnak. A Q1 időtartama 20 perc. A következő, Q2 etapban a Q1-ben elért eredményeket figyelembe véve az első tizenhét versenyző vesz részt, míg a 18-24. helyezettek megtartják besorolásukat a futamra. A Q1-ben elért köridők törlődnek. A Q2 időtartama 15 perc. A 11-17. helyezettek megtartják besorolásukat a futamra. A Q3-ban a Q2-ben elért eredményeket figyelembe véve az első tíz versenyző vesz részt. A Q2-ben elért köridők törlődnek. A Q3-ban elért eredmény egyben a futamon a rajtsorrendet határozza meg az 1-10. helyezett versenyző között. A Q3 időtartama 10 perc. A Q1 és Q2-ben a pályáról lehet ESC-vel kilépni a boxba. A Q3-ban nem engedélyezett az ESC használata. A Q3-ban minden versenyző köteles a levezető kör megtételére, és csak a közvetlen boxa előtt nyomhat ESC-t. Aki a felvezető, mért és levezető kör valamelyikében ESC használatával kilép a boxba, az többet már nem jöhet ki mért kört teljesíteni a Q3- etapban. Ha nem volt ekkor mért ideje, automatikusan a 10. helyre sorolódik a rajtrácson.
12.4. A 13.2-3 pontokban rögzített rajtsorrendet az esetlegesen kiosztott büntetések módosíthatják.
12.5. Az időmérő időpontját a meghirdetett versenynaptár tartalmazza.
13. Warmup
13.1. A warmup alatt minden versenyző köteles meggyőződni, hogy technikai akadálya nincs a futamon való indulásának, internet-kapcsolata megfelel a Technikai Szabályzatban rögzítetteknek, és az tartósan fennáll, számítógépe nem ad csalásra utaló vagy valótlan adatokat a game-szerver felé.
14. Futam
14.1. A futamon csak az vehet részt akinek a HOTLAPS-on a neve mellett minimum 30 kör szerepel!!
14.2. A futam a rajtrácsra való felállással, majd felvezető körrel kezdődik, és az előre rögzített versenytáv megtételéig tart. A futam során végig elvárt a tisztességes magatartás és a sportszerű viselkedés.
14.3. A futamon csakis olyan versenyző indulhat, aki arra kvalifikálta magát az időmérőn, és akinek egy adott versenyre a bajnokság szervezői egyedi versenyengedélyt adnak. (Lásd Versenykiírás)
14.4. A futam időpontját a meghirdetett versenynaptár tartalmazza.
15. Rajtrács
15.1. A program által vezérelt időtartam alatt hajthatnak ki az autók, hogy elfoglalják helyüket a rajtrácson. A rendelkezési idő letelte után a boxutca bezár, a rajtrácsra fel nem állt autók a boxutcából rajtolhatnak.
15.2. A rajtrács sorrendjét az előző futam befejezését követően kiosztott büntetések módosíthatják a Q1-Q3- ban elért eredményekhez képest.
16. Rajtprocedúra
16.1. A rajtrácsra felállást követően a program elindítja a felvezető kört, amely alatt a rajtsorrendet tartani kell; az előrébb álló autó nem előzhető. A felvezető kör megtétele után a versenyzők elfoglalják kijelölt helyüket a rajtrácson, illetve a boxutca kijáratánál. A felvezető körben elvárt az állandó sebesség tartása, gumik felmelegítése (cikázás) ugyan engedélyezett, tilos azonban a hirtelen és váratlan sebesség változtatása. A fékek bemelegítése (gyorsítás/lassítás) csak a célegyenest megelőző kanyar utáni szakaszon engedélyezett.
16.2. A felvezető körben esetlegesen kicsúszó versenyző köteles megvárni, míg az összes autó elhalad. Eredeti rajthelypozícióját a célegyenesben a már álló és várakozó autók mellett elhaladva veheti fel.
16.3. A rajt álló helyzetből, rajtautomatika használata nélkül történik, miután az összes piros lámpa elalszik. A rajt során elkövetett szabálytalanságokat a program automatikusan szankcionálja. Esős pályákon a versenyigazgató döntése alapján Biztonsági autó mögötti rajt is előfordulhat (a program szerint „repülő- rajt”).
17. Újraindítás – Rajtbaleset
17.1. Alapesetben NINCS RESTART. (Restart csakis gameszerver-gondok esetén és TÖMEG BALESETKOR történhet, főleg a mezőny elején.) Tömeges baleset esetén, ha az a rajtrács hátsó végében történik, RESTART helyett a versenybíró a Safety Car beküldése mellett is dönthet a játék folyamatossága érdekében, esélyt adva ezzel a sérült autók kijavítására, és a megjavított autók mezőnyhöz való felzárkózására.
17.2. A rajtbalesetben vétkeseket utólag a versenybíróság büntetéssel sújtja.
18. Haladás a pályán, ívek vágása, pályaelhagyása
18.1. Pálya (versenypálya) alatt azt az útfelületet kell érteni, amelyet két oldalról fehér (helyenként sárga) vonal határol, amely vonal a pálya részét képezi. Esetenként a kerékvetőknél ez a vonal hiányzik, ebben az esetben a pálya széle az aszfaltozott rész és a pálya tengelyvonal felöli kerékvető határvonala. Ív, haladási ív alatt azt a vonalat kell érteni, amelyn az autó számára a legoptimálisabb.
18.2. TILOS a pályán tartósan menetiránnyal szemben és hátramenetben haladni, a boxutcában több boxhelyet visszatolatni.
18.3. TILOS a futam során a pályán indokolatlanul lassan haladni, megállni. TILOS továbbá váratlanul hirtelen, indokolatlanul fékezni, ha azzal a versenyző megtéveszti a mögötte haladó másik versenyzőt.
18.4. Legalább egyoldali két keréknek mindig a pályán kell haladnia. Szabálytalan a pálya kettőnél több kerékkel való elhagyása, kivéve ha baleset elkerülése, lekörözés megkönnyítése, illetve vezetési hiba miatt kerül rá sor, és ebből a versenyzőnek előnye nem származik. Kettőnél több kerékkel történő pályaelhagyásnak minősül az is, ha a pályát az egyoldali két kerék nem egyidőben, hanem a pálya ugyanazon részén rövid időkülönbséggel hagyja el – pl. sikánoknál, kis sugarú kanyaroknál –, függetlenül attól, hogy valamelyik kettő kerék mindig a pályán halad.
18.5. A pálya vonalát kettőnél több kerékkel elhagyó autó a pályára fokozott figyelemmel, a közeledő autók haladásának veszélyeztetése nélkül térhet vissza. Ezen szabály megszegője büntetéssel sújtható.
18.6. Amennyiben a 19.4 pontban leírt pályaelhagyás alatt a versenyző megelőz egy másik versenyzőt, köteles pozícióját mielőbb visszaadni a megelőzött versenyzőnek (legkésőbb a következő kanyarbejárati ív kezdetéig). Ezt követően – büntetés terhe mellett – a vétlen versenyzőt csak a következő kanyar csúcspontján áthaladva támadhatja.
19. Előzés, lekörözés, kiszorítás, ráhúzás, cikázás
19.1. Amennyiben a rendezvény során előzési tilalom nincs [lásd ZÁSZLÓ ÉS PIT-SZABÁLYOK, valamint a SAFETY CAR (BIZTONSÁGI AUTÓ) fejezet] a lassabb autó megelőzhető.
19.2. Amennyiben a támadott versenyző az előzés során körhátrányba kerülne (kék zászló), köteles a támadó versenyzőt a program által biztosított időtartamon belül biztonságosan - tehát nem mindenáron azonnal, hanem ott és akkor, ahol ezt biztonsággal megteheti - elengedni még akkor is, ha ez a leköröző részéről gázelvétellel, enyhe fékezéssel jár, mert első a biztonság.
19.3. Verseny folyamán minden olyan előzés szabálytalan, amely során akár a védekező, akár a támadó fél kettőnél több kerékkel a pályát elhagyja, kivéve ha baleset elkerülése, lekörözés megkönnyítése miatt történik. Szabálytalan előzés után a vétkes versenyző (büntetés terhe mellet köteles maga elé engedni a vétlen versenyzőt (legkésőbb a következő kanyarbejárati ív kezdetéig).
19.4. Tilos a futam résztvevőinek kiszorítása. Amennyiben a versenyző haladási ívét úgy választja meg, hogy egy másik versenyzőt rákényszerít a pálya elhagyására, az kiszorításnak minősül. Kiszorításnak minősül továbbá, ha a kanyarbejáratnál az elöl haladó autó belső íven halad és sodródik a külső ív felé, miközben a mögötte halad autó első vezetőszárnya az előrébb haladó autó hátsó kerekeivel már egy vonalba kerül. A belső íven haladónak ebben az esetben a külső íven érkezettnek legalább annyi helyet kell szabadon hagynia, ahol a mellette haladó autó még elfér.
19.5. Tilos a védekezések során a ráhúzás. Ha a hátul haladó autó az elöl haladó mellé kerül a 19.4 pont szerinti módon, az elöl haladó nem kényszerítheti erős fékezésre tiltott haladási ívének megváltoztatásával a másik ,,ráhúzással". Kötelező - főleg íveken - a kanyarívet megtartani, még ha az az ív számára előnytelen is [Két egymás mellett haladó, vagy részben egymás mellett halad autónál értelmezhetetlen az ideális kanyarív fogalma.]
19.6. Tilos a védekezés során a cikázás. A lassabb (támadott) versenyző védekezése során haladási ívét támadtatásakor - amikor a gyorsabb (támadó) versenyző előzési közelségbe kerül - csak egyszer változtathatja meg. Támadtatásnál a haladási ív egynél többszöri változtatása tilos!!
19.7. Különösen tilos a cikázás a kanyar előtti féktávon [az első kihelyezett távolságjelző táblától, amennyiben a pályákon olyanok kihelyezésre kerültek].
20. Kilökés és baleset
20.1. A versenyek során legtöbbször előforduló szabálytalanság – a rendszeres pályaelhagyás mellett – a kilökés, amely vagy jár autó-sérüléssel, vagy nem. A kilökés többnyire a féktávokon történik. A kilökés alatt azt értjük, ha két autó közül a hátsó olyan mértékben hozzáér az előtte haladó autóhoz, hogy annak vezetője elveszti uralmát a versenygépe felett, függetlenül attól, hogy elhagyja eközben a pályát vagy sem. Ha kilökés után közvetlenül a vétkes (kilökő) versenyző megelőzi a vétlent, az szabálytalan előzésnek minősül [19.3 pont].
20.2. Kilökés során, ha a vétlen versenyző autója pályán kívülre kerül, avagy a pályán belül maradva megpördül, a balesetet okozó versenyző köteles büntetés terhe mellett a vétlen versenyzőt bevárni még akkor is, ha eközben őt magát megelőzi egy harmadik (negyedik stb.) autó. A bevárás nem történhet álló helyzetben a pályának azon részén, ahol az beláthatatlan és maga is baleset forrása!, azonban ebben az esetben is érvényes az, hogy a következő egyenes szakaszt lezáró kanyarkezdetig kell megtörténnie. [19.3 pont]
20.3. A futam során előfordulhatnak különböző okokból balesetek. Balesetek során törekedni kell az autó megjavíttatására és a futam leintéséig történő versenyzésre. Minden kilépést a versenybíróság megvizsgál.
20.4. Több autó balesete esetén értelemszerűen alkalmazni kell a 19. pontban, valamint a SAFETY CAR (BIZTONSÁGI AUTÓ) fejezetben leírt sportszerűségi és előzési szabályokat.
21. Végleges meghibásodás – Üzemzavar
21.1 A futam során előfordulnak olyan baleseti sérülések, meghibásodások (üzemzavarok), illetve vezetői hibából eredő mozgásképtelenség, amelyek a futam befejezését jelentik az adott versenyző számára. Tekintettel azonban a valósághű szimulációra, a futam esetleges közvetítésére, azaz a látványosság fokozására, büntetés terhe mellett be kell tartani az alábbi szabályokat:
21.1.1. Amennyiben az autó még mozgásképes, de tartós haladás már nem érhető el vele (motorhiba, üzemanyag elfogyása), le kell húzódni az ideális ívről, és ha lehet, a pályafelületről is a bukótérbe. (Az ESC gombbal történő kilépést a program mozgásban lévő autónál nem engedélyezi.)
21.1.2. Amennyiben az autó mozgásképes, fokozott figyelem mellett saját keréken el kell jutni vele a csapat boxába és azt meg kell javíttatni.
21.2. Büntetés terhe mellett szigorúan tilos az ESC gomb azonnali lenyomásával a mozgásképtelen autót eltávolítani, és ezzel a futamot oly módon befolyásolni, hogy a SAFETY CAR fázisra ne kerülhessen sor – amennyiben egyébként a program a SAFETY CAR beküldése mellett döntene. A mozgásképtelen autó eltávolítása (ESC gomb) 10-15 mp kivárási idő után engedélyezett.
21.3. A mozgásképtelen autó szándékos és tartós (10-15 mp-en túli) pályán vagy a bukótérben hagyása („állandó sárga zászlózás”) súlyos sportszerűtlen magatartásnak minősül!
22. Safety Car (Biztonsági Autó)
22.1. Bizonyos szituációkban, főleg balesetknél a BT (Bírói Testület) beküldheti a pályára a SAFETYCAR-t (Biztonsági autó). Ekkor a Chat ablakban figyelmezteti a versenyzőket, hogy egészpályás sárgazászló van érvényben, az az előzni tilos! Ekkor az első helyezett a SAFETY CAR mögé besorol és a többi versenyző is a sárga zászló előtti helyezési sorrendben besorolnak egymás mögé. A körhátrányban lévők visszakapják a körüket, de csak egyet.
22.2. Az egészpályás sárga zászlós fázis alatt a boxutca nyitva van, kerékcsere, javítás engedélyezett. Aki a Biztonsági autó fázis alatt kimegy a boxba, az már nem veheti vissza a boxutcába érkezés előtti helyezését. Ahova érkezik a mezőnybe , ott kell folytatnia a versenyt, még ha körhátrányba is kerül. Ezt a körhátrányt nem kaphatja vissza a Biztonsági autó fázis alatt.
22.3. A SAFETY CAR időben jelzi (2.szektor), hogy elhagyni készül a pályát és a következő kör kezdetétől és zöld zászló lesz érvényben. Ekkortól az első, vezető autó diktálja az iramot és a többi versenyző követi. Az első versenyautó lassíthat a SAFETY CAR jelzésétől kezdve, de ha már megnövelte a tempóját, azt újra nem lassíhatja vissza. Szándékos fékezésre kényszerítés tiltott a vezető autónak. A pályán általában a célegyenes rávezető kanyarívében van felfestve a SAFETY CAR VONAL.- Ez a vonal jelzi a versenyzőknek, hogy innentől kezdve lehet előzni a Biztonsági autó fázis végét jelzéstől. Aki ezen vonal előtt előz, az büntetésben részesül (Boxáthajtás).
22.4. A Biztonsági autó fázis végén a SAFETY CAR vonal előtt lévő előzéskor, ha már nincs több kör vissza a versenyből, és megtörtént a szabálytalanság, vagyis az előzés, ezáltal nem lehetséges a boxáthajtásos büntetés letöltése, akkor a vétkes versenyző a befutás szerinti sorrendben öt hely hátrasorolás büntetésben részesül.
23. Interjúk
23.1. Amennyiben a bajnokság futamai egyenes adásban közvetítésre kerülnek, a futam dobogósaival – és esetenként más versenyzőkkel is – interjú készül.
24. Óvás
24.1. Versenyt követően azonnal (egy órán belül) szóban lehet óvást benyújtani. Az óvásban meg kell jelölni az érintett kört és időt, az érintett versenyzők nevét, valamint röviden ismertetni kell az óvás indokát.
25. Versenybíróság
25.1. A futamok után (óvás elbírálásában) legalább 3 fős versenybíróság működik, melynek állandó tagja a Ligavezető, és rotációs elv alapján legalább 2 fő ligatag – az összeférhetetlenségi szabályok figyelembe vételével.
25.2. A versenybíróság joga és kötelessége a futam során tapasztalt szabálytalanságok és a futamot követően benyújtott óvások elbírálása és szankcionálása. A versenybíróság részrehajlás nélkül, legjobb tudása szerint működik.
25.3. A Versenybíróság döntését a futam alatt a legrövidebb időn belül – ha az lehetséges –, egyébként – főleg óvások esetén – legkésőbb a futamot követő óvási idő letelte után haladéktalanul meghozza, kihirdeti és indokolja. A Versenybíróság döntése végleges és megmásíthatatlan.
26. Büntetések
26.1. A program egyes szabálytalanságok elkövetőit automatikusan szankcionálja különböző büntetésekkel, melyek:
26.1.1. boxutca-áthajtás: boxutcára vonatkozó szabályok szerint áthajtásos büntetés, amelyet a program által közölt körön belül kell letölteni;
26.1.2. Stop&Go: boxutcában eltöltendő10 mp-es várakozás, amelyet a program által közölt körön belül kell letölteni;
26.1.3. fekete zászló: kizárás a futamból valamely szabály megszegése miatt.
26.2. A versenybíróság által, a 27.1 pontban felsorolt büntetéseken túl alkalmazható – bajnoki pontokat közvetlenül befolyásoló –, illetve – ha jelen szabályzat előírja – alkalmazandó büntetések:
26.2.1. boxutca áthajtás (utólagos megfelelője a 25 mp-es időbüntetés),
26.2.2. 10 mp-es Stop&Go büntetés,
26.2.3. rajtrácson való hátrasorolás,
26.2.4. boxutcából való rajt,
26.2.5. pontlevonás,
26.2.6. eredmény törlése,
26.2.7. futamtól való eltiltás,
26.2.8. kizárás a bajnokságból,
26.2.9. Az irányelvek a büntetések egységesítése érdekében
26.2.9.1. A versenybíróság az azonos vétségek azonos mértékű szankcionálásakor a következő büntetési tételeket alkalmazza:
26.2.9.1.1. Figyelmeztetendő, majd kizárandó a game-szerverről az a versenyző, aki a névviselés, illetve az egyedi sisakok használatára vonatkozó szabályoknak nem tesz eleget, avagy megszegi azokat. [Technikai Szabályzat:1 pont]
26.2.9.1.2. Sportszerűtlen viselkedés szabályainak megsértése (2.2 pont) súlyosságuktól függően figyelmeztetés, stop&go büntetés, büntetőpont büntetéssel sújtandó.
26.2.9.1.3. Szándékos, előre megfontolt szándékú baleset okozása a bajnokságból való azonnali kizárás.[2.3 pont]
26.2.9.1.4. Szándékos, de előre meg nem fontolt baleset (pl. ilyen a rajtbaleset is) okozásáért boxutca-áthajtás vagy 25 mp-es időbüntetés, stop&go büntetés, büntetőpont, futamtól eltiltás büntetés valamelyike szabandó ki.
26.2.9.1.5. Gondatlan baleset okozása és kilökés esetén, amennyiben a vétkes versenyző nem várja be, hogy a vétlen versenyző autó visszatérjen a pályára, avagy folytassa útját, a futamon elért eredményének törlése, büntetőpont kiosztása szabandó ki.[20.3 pont]
26.2.9.1.6. A kommunikációs tilalom megszegőjével szemben első alkalommal figyelmeztetés, ismételt alkalommal eltávolítás a game-szerverről büntetés alkalmazandó. [Technikai Szabályzat:9.1 és 9.3 pon- tok]
26.2.9.1.7. A boxutcai kivezető záróvonal érintése boxutca-áthajtással vagy 25 mp-es időbüntetéssel sújtandó. A büntetés annyiszor alkalmazandó, ahányszor a szabály megsértése megállapításra kerül.
26.2.9.1.8. A pálya szabálytalan elhagyása (19.4 és 19.6 pontok) boxutca-áthajtással vagy 25 mp-es időbüntetéssel, egymást követő futamokon elkövetve ezen túl büntetőpont kiosztásával sújtandó. Rendszeres vágás esetén stop&go büntetést kell kiszabni. A le nem töltött stop&go büntetés (pl. be nem fejezett verseny, kilépés miatt) a legközelebbi futamon boxutca rajtra változik át.
26.2.9.1.9. Szabálytalan előzés (20.3 pont) – beleértve a felvezető körre vonatkozó speciális szabályt (17.1-2 pont) is –, kiszorítás (20.4 pont), ráhúzás (20.5 pont), cikázás (20.6 pont) alkalmanként boxutca áthajtással vagy 25 mp-es időbüntetéssel, súlyosabb esetben az eredmény törlésével vagy büntetőponttal sújtandó.
26.2.9.1.10. Végleges meghibásodás – üzemzavar (22.2 pont) szabályainak megsértése esetén a versenyző a következő futamon a boxutcából rajtolhat.
26.2.9.1.11. Büntetőpont(ok) kiszabása.
26.2.9.2. A boxutca-áthajtás, a stop&go büntetéseket a futam alatt a versenybíróság azonnal, illetve leghamarabb, amint lehetséges kiszabja. Az azonnal kiszabott büntetések ellen jogorvoslatnak helye nincs.
26.2.9.3. Az eltiltás futamát a versenybíróság határozza meg, ami alap esetben a sorrendben következő futam.
26.2.9.4. Ahol jelen fejezet következő futamot említ, ott értelemszerűen azt a legközelebbi futamot kell érteni, ahol a szankcióval sújtott versenyző indulási jogot szerez.
III. Technikai szabályzat
Ezen szabályzat a játék és a versenyek körülményeivel és feltételeivel foglalkozik.
1. Profil kialakítása
1.1. Mindenki, aki az évad versenyein indulási jogot szerez (LICENCE), köteles profilját az alábbi névviselés szabályai szerint kialakítani.
1.2. A játékban megadott profilnév ékezetek nélküli kell legyen. Akiknél ez tvstyle névazonosságot eredményezne, a versenyigazgatóval egyeztetve azt módosítani kötelesek. Javasolt ebben az esetben a keresztnév és vezetéknév közé ún. nicknevet beilleszteni, pl. Balint Domonkos helyett Balint Domino Domonkos.
2. Programbeállítások és segítségek (HELPek)
2.1. Beállítások
2.1.1. Minden autó azonos fizikával (HDV) rendelkezik, így azok csak formájukban, festésükben stb. térnek el egymástól.
2.1.2. Gumikopás: normál
2.1.3. Üzemanyag fogyasztás: normál
2.1.4. Mechanikai meghibásodások: normál
2.1.5. Időjárás: száraz
2.1.6. Versenytáv: FIA F1 versenytávjának 50%-a
2.1.7. Sérülési érzékenység: 20%.
2.1.8. DX, videó-beállítások olyanok legyenek, hogy ne akadályozzák az internetes futamok zökkenőmentes lebonyolítását és feleljen meg az 5.2 pontban leírtaknak.
2.2. Segítségek az Ligában:
2.2.1. Kanyarodási segédlet (F1): Alacsony
2.2.2. Helyes irány segédlet (F2): Nincs
2.2.3. Fékezési pont segédlet (F3): Nincs
2.2.4. Stabilitás segédlet (F4): Engedélyezve
2.2.5. Helyes irányba fordítás (F5): Nincs
2.2.6. Sebezhetetlenség (F6): Nincs
2.2.7. Automata váltó (F7): Engedélyezve
2.2.8. Kipörgés gátló (F8): Engedélyezve
2.2.9. Blokkolásgátló (F9): Engedélyezve
2.2.10. Boxutcasebesség segédlet (F10): Nincs
2.2.11. Kuplung segédlet (F11): Engedélyezve
3. Kameranézet
3.1. A versenyévadban a vezetői kameranézetek szabadon választhatók azzal a megkötéssel, hogy tükrök használata kötelező, hiszen ezek nélkül elég nehéz megítélni a hátul haladók helyzetét. Olyan külső nézet használata nem megengedett, amelyiknél nem látszanak a tükrök. (Cockpit nézetben a virtual tükrök használata ajánlott!)
4. Szerver
4.1. A szerver IP címe: 80.64.65.55:32000 Jelszó: Csak ligatagoknak!! Az aktuális jelszóról a kommunikációs csatornákon kérhető információ.
4.2. A szerver jelszavának illetéktelennel való közlése a versenyévadból való automatikus kizárással jár.
5. Kommunikáció
5.1. Az rFactor beépített szöveges kommunikációs lehetőségekkel rendelkezik, amely tetszés szerint szabadon használható a hivatalos tesztnap, a kvalifikáció és a futam kivételével. A chat-tilalom megszegőjével szemben az időmérőn és futamon első alkalommal figyelmeztetés, második alkalommal kitiltás a game-szerverről büntetés alkalmazandó.
5.2. A futam alatt kötelező a TS (Team Speak) valós idejű szóbeli kommunikációt lehetővé tevő „csapatrádió” használata, így mikrofon megléte is a versenyző azonosítása miatt. A futam előtti versenyzői eligazítás alatt kötelező mindenkinek a közös szobában jelen lenni, egyéb időszakban, így pl. a futam alatt már bármely más szobában is lehet tartózkodni. A TS szerver címe: 95.140.42.99 Jelszó: nincs A liga szobája: VSR-->BSSL Liga-->SF1L Liga
5.3. A program által lehetővé tett írásos üzenetváltás (chat) a TeamSpeak használatával azonos módon kerül elbírálásra azzal, hogy futam alatt csak a versenybíróság tagjainak közleménye engedélyezett. Versenyzők részére a futam alatti szóbeli üzenetek a TeamSpeaken a közösen használt szobában csak a lényeges és fontosabb információk közlése, pl. lekörözés, akadály a pályán, boxkiállás közlése (ajánlatos), sárga zászló bizonyos szakaszon jelzése esetén elfogadható!
6. Pályák
6.1. Az évad során kizárólag a versenyigazgató által jóváhagyott és meghirdetett pályák szerepelnek a honlapon az előre közzétett versenynaptár szerint.
6.2. A pályák változtatásának, újabb futamok beiktatásának, illetve meglévő törlésének jogát a versenyigazgató magának fenntartja. Bármilyen változás a kiadott trackpakoz képest a honlapon időben kihirdetésre kerül.
Átolvastam a szabályzatot és ígéretet teszek arra, hogy ha jogot szerzek a ligában való indulásra, akkor minden pontját igyekszem betartani bekezdésére.